АЗОТ – один з газів, що вживаються нами як
робоче тіло під тиском до 3000 псі.
Основна відмінність при заправці від СО2 у тому, що кількість азоту вимірюється
по тиску, а рідка вуглекислота міряється на вагу.
АНТИСИФОН – тип балона
для вуглекислоти, з якого вона поступає тільки у вигляді газу.
БАЛОН – ємкість для
зрідженої вуглекислоти або для стислого газу, основне джерело енергії для
роботи маркера. Бувають транспортні (40-літрові, ресівери) - для зберігання
газу і маркерні - прикріплювані безпосередньо до маркера, заправляються з
транспортних.
БАТТПЛЕЙТ(butt-plate) – пластикова
насадка на балон, вкручений в ГА,
перетворює балон на приклад.
НЕСКІНЧЕННА ГРА – один
з сценаріїв ігор без обмеження за часом, при якому уражені гравці знов
вступають в гру після відбування за межами поля обумовленого часу.
БЛОКУВАННЯ ДРУГОЇ КУЛІ –
пристрій, який дозволяє подавати з фідера в дуло тільки по одній кулі.
БОБРОВИЙ ХВІСТ (beaver
tail) – пристрій для установки на казенну частину Автококера, істотно утрудняє
регулювання швидкості, вживається в турнірних іграх.
БОЛОН – самець
болонки. Часто плутають з БАЛОНОМ.
БОЛТ – поршень, який
штовхає кулю в зарядну камеру або в дуло.
БОЛТ ВЕНТУРІ – тип
болта, подаючий газ рівномірно на всю поверхню кулі.
ВЕЛИКА СЦЕНАРНА ГРА –
найвеселіший захід в пейнтболі,
коли воюють одночасно декілька сотень гравців на великому просторі протягом
декількох годин, іноді до двох днів. На відміну від звичних ігор, метою
учасників ВСІ є не поразка всіх супротивників, а виконання наперед обумовлених завдань,
«місій» – наприклад, «звільнення заручників», «захоплення нафтосховища» і т.п.
Уражені гравці – учасники ВСІ – повертаються в гру після відбування 10-20
хвилин в спеціальних зонах.
ВЕЛИКІ ПЕЙНТБОЛЬНІ
МАНЕВРИ™ – найкрупніша ВСІ, головне пейнтбольне свято в році.
БОЧКА – типове надувне
укриття у вигляді горизонтального або вертикального циліндра.
ВД – внутрішній
діаметр дула, на сучасних спортивних дулах із змінними калібруючими вставками
може підбиратися під той або інший тип куль.
ВЕРХНІЙ ВИКИД – газ,
який викидається при пострілі не в дуло, а в подачу куль, часто перешкоджає
правильній подачі куль або веде до розколів в лоадері. Усувається свердленням в трубці подачі отвору для скидання
газу, якщо неможливе регулювання.
ВЕНТИЛЯТОР електричний,
з мікромотором, встановлюється на маску для поліпшення циркуляції повітря і
боротьби із запотіванням.
УЗЯТИ В КУТ – спосіб дій двох гравців проти одного, при якому вони
переміщаються так, щоб створений ними кут з вершиною на гравці, що атакується,
був якомога більше (бажано від 49,86 до 119,27 градусів). Гравець, що при цьому
атакується, вимушений захищати себе з двох сторін.
ВСТАВКА – плівка для
запобігання запотівання або
тонування масок.
ВХІДНИЙ РЕГУЛЯТОР (in-line
regulator) – знаходиться між балоном з газом і маркером, регулює тиск перед
впусканням газу в маркер.
ВИНЕСЕННЯ – див. рама.
ГА – абревіатура
«газовий адаптер» – компонент маркера, до якого приєднується балон з газом або
газовий шланг. Нижній або задній адаптери – типи ГА.
ГАЗОВА ЛІНІЯ – шлях руху газу з балона в маркер.
Включає редуктори (регулятори), шланги, замикаючі пристрої і т.д.
ГАЗОВА СИСТЕМА – загальне
найменування для пневматичної частини маркера. Включає клапани (в т.ч.
соленоїди), поршні, редуктори, газопровідні канали. Буває різноманітних
конструкцій.
ГАЗОВИЙ ШЛАНГ – шланг
для подачі стислого газу між компонентами системи.
ГАЗОПРОВІДНИЙ ПРИКЛАД –
вкручується в нижній або задній адаптер і під'єднується до балона. Газ потрапляє
в ГА через внутрішню порожнину
прикладу.
ГІДРОТЕСТ –
процедура випробування балона на розрахунковий тиск, по нормах техніки безпеки
раз в 3-5 років, залежно від типу балона.
ОКО – оптичний або
інший датчик, встановлюваний в камері електронних маркерів, блокує стрілянину,
якщо куля не подана в камеру і тим самим різко знижує розколи куль.
ГОЛОВНА ПРУЖИНА –
пружина, що приводить в рух ударник.
ПОДВІЙНА ДІЯ –
механізм спуску, в якому натиснення на скобу виробляє і зведення і постріл.
ПОДВІЙНЕ СКЛО – скло
для масок, що складається з двох шарів і повітряного прошарку між ними, знижує запотівання.
ДЕЛРІН – пластик з
низьким коефіцієнтом тертя і безпрокладочні
болти з такого пластику.
ДЖЕРСІ – верхня частина
спортивної уніформи пейнтболіста,
ігрова сорочка з легкої тканини (хб
або синтетики), часто зі вставками сітки для кращої вентиляції.
ЗАДНІЙ АДАПТЕР – пристрій
для приєднання балона або шланга, звичайно є закінченням казенної частини
корпусу (ресівера) маркера.
ЗАЛІВАЛОВО – часта
і концентрована стрілянина з високою витратою куль, найчастіше застосовується
для прикриття своїх і придушення чужих гравців.
ЗАЛИВКА – попадання
рідкої вуглекислоти в маркер ДО її перетворення в газ.
ЗАПРАВНА СТАНЦІЯ – пристрій
з клапанами, шлангами, адаптерами і т.п. для наповнення балонів газом з великих
резервуарів.
ЗАМИКАННЯ СИСТЕМА –
запобігає «подвійному взводу» на помпових маркерах. Із зброї з системою
замикання спершу необхідно вистрілити і тільки потім можливо перекрутити помпу.
ЗАПОТІВАННЯ – поява «роси»
в результаті неправильного дихання, високої вогкості або недостатньої
вентиляції на внутрішній стороні скла маски, різко знижує видимість. Дуже часто
відбувається у осіб, що випили пиво перед грою.
ЗАСПИННИК – газовий
балон, який не кріпиться на маркер, а переноситься звичайно за спиною гравця і сполучений
із зброєю шлангом.
Той, що ЗЕНКУЄ –
конічне розширення виходу отвору, для полегшення установки вставок або
кріплення.
ЗМІЯ – типове надувне
укриття у вигляді низької довгої труби з вигинами. Звичайно розташовується близько
до довгого краю поля і уздовж нього, дає відмінні шанси «повзунам» на скритне
просування вперед.
ГОЛКА – в маркерах, що
працюють на 12ти грамових
балончиках СО2, призначена для проколювання мембрани балончика і впускання газу
в зброю.
ІНЛАЙН, инлайн-регулятор - редуктор
другого ступеня в газовій системі маркера, знаходиться звичайно в "газовій
лінії" (см) після балонного редуктора але перед редуктором взводу. Регулює
вхідний потік, який потім поступає на перепускні клапани і редуктор (регулятор)
взводу, якщо він є в конструкції.
КИСЛОТА – жаргонне
найменування вуглекислого газу.
КИСЛОТНИК – гравець, озброєний маркером на вуглекислому газі.
КИШКИ – жаргонне
найменування начинки маркера, найчастіше – клапани, газопровідні трубки і інші
елементи, пов'язані з пропуском і розподілом газу.
КОРОМИСЛО – елемент
спускового механізму маркера, звичайно передаючий зусилля від спускового гачка
на шептало.
КЛАПАН-ПЕРЕМИКАЧ –
клапан, що перекриває подачу газу з балона.
КОЛІНО – перехідник між лоадером і приймальним патрубком маркера.
КОЛІНО ПРОЗОРЕ – перехідник між лоадером і приймальним патрубком маркера,
виконаний з прозорої пластмаси, що дозволяє гравцю бачити і контролювати процес
подачі куль.
КОВПАЧОК – пластикова
кришка, що закриває клапан балона і оберігає його від пошкоджень при
зберіганні/транспортуванні.
КОМПРЕСОР – бензинова
або електрична установка для виробництва стислого повітря, використовуються
компресори, співпадаючі з аквалангічними.
КОНВЕРТ – див.
«піраміда».
ЧЕРВОНА КРАПКА –
електронний або коліматорний
приціл, в якому місце попадання кулі позначене на мікроекрані червоною крапкою,
при цьому ніякого променя на саму мішень не проектується.
ЛЕД (LED, light emission
diode) - світлодіод, встановлюється на електронних маркерах для індикації
спрацьовування соленоїда, режимів роботи, розрядки батарей і т.п.
ЛОКТАЙТ (ЛОКТІТ, locktite)
– рідкий фіксатор різьбового з'єднання, іноді герметизатор з'єднання. Наноситься
на різьблення до збірки і твердне протягом декількох годин або днів, залежно
від марки.
ЛОАДЕР – див. фідер.
ЛСД (LCD, liquid crystal
display) – рідкокристалічний дисплей, встановлюється на електронних
маркерах і служить для виводу різної ігрової (таймер, лічильник куль, іноді тиск)
і настроювальної (темп стрілянини, затримки, сигнали) інформації.
МАНОМЕТР – вимірник тиску
газу, встановлюється на балони повітряних систем або на спортивні маркери.
МАРКЕР – конструктивно
схожий із зброєю пневматичний пристрій для метання желатинових куль з фарбою.
Бувають помпові, напівавтоматичні і автоматичні.
МАРКЕР ЕЛЕКТРОННИЙ –
тип сучасного маркера, в якому управління частиною або всіма внутрішніми
процесами здійснюється процесором, платою, електромагнітами і соленоїдами.
Бувають двох основних типів а) маркер з електронним спуском, б) маркер з
електронним спуском і електронним клапаном.
МАСКА – захист для
очей, обличчя і голови, лінзи в окулярах маски спеціально розроблені для пейнтболу. У жодному випадку не
можна застосовувати окуляри і маски іншого призначення – це може привести до
травм!
МІКРІК – мікроелектронний
перемикач, звичайно вживається для маркерів з електронним спуском. Буває різних
типів – оптичний, контактний і т.п.
МІКРОЛАЙН – комплект з
міцних пластикових шлангів і кутників до них з цанговим затиском, одна з
основних конструктивних схем передачі газу від балона до вхідного регулятора.
МОРКВИНА – типове
надувне укриття у вигляді горизонтального або вертикального конуса.
НАКЛАДКА – не те, що
подумали, а деталь, декоративна або закриваюча робочі елементи маркера.
НАРІЗКА – обробка внутрішньої
поверхні дула прямими або спіральними канавками.
Неіржавіюча СТАЛЬ –
сталь з низьким коефіцієнтом поверхневого тертя для виготовлення якісних
деталей маркерів.
НЕПРЯМЕ ЗАРЯДЖАННЯ –
подача кулі в зарядну камеру діаметром більше, ніж канал дула, звідки куля
повинна бути дослана в дуло.
НИЖНІЙ АДАПТЕР –
адаптер для підключення джерела газу, що знаходиться під рукояткою маркера.
НИЖНІЙ ВИСУНУТИЙ АДАПТЕР –
те ж, але між балоном і рукояткою ставиться рама (drop forward) і балон
зміщується вперед.
О-РІНГ (о-ring) – кільцева прокладка (у
формі букви О) з поліуретану, тефлону і т.п. матеріалів, вживається для
герметизації різних частин маркера.
ОБМЕРЗАННЯ БАЛОНУ –
при швидкому падінні тиску вуглекислого газу в результаті частої стрілянини, витоку
або зтравлювання, балон переохолоджується і покривається інеєм.
ОБ'ЄМ ПЕРЕЗАРЯДКИ – об'єм
газу, що витрачається в напівавтоматичних маркерах на перезаряджання. Якщо
зброя функціонує при ОП меншому за той, що вимагається, то маркер не зводиться,
пострілу не відбувається, а в дуло продовжують поступати кулі, заповнюючи його
до кінця.
ОПРАВА ШВИДКОГО ЗАРЯДЖАННЯ
– в маркерах, що працюють на 12ти грамових балончиках, дозволяє виймати і заряджати балончики
двома-трьома поворотами гайки.
ОХОЛОДЖУВАННЯ БАЛОНА –
навмисне швидке зтравлювання вуглекислоти з балону для пониження його
температури перед зарядкою.
ПАРАЛЕЛЬНА КОМПОНОВКА –
розташування болта і штовхача, при якому болт знаходиться на одній осі із дулом
над штовхачем і клапанною системою.
ПАУЕРФІД (powerfeed) –
пристрій бічної подачі куль з перекривачем. Запобігає верхньому викиду кулі.
ПЕРЕОХОЛОДЖЕННЯ – при
частій стрілянині з маркерів на вуглекислому газі відбувається обмерзання, при
якому різко падає швидкість вильоту кулі або маркер неправильно функціонує.
ПІРАМІДА – типове
надувне укриття у вигляді тетрайдера. Як правило – найкрупніше укриття, встановлюється
ближче до центру поля.
ПОВОРОТНИЙ УТРИМУВАЧ –
для повороту балона на 90 градусів (під ліву або праву руку).
ПОВОРОТНИЙ БОЛТ –
використовується для регулювання швидкості в деяких моделях маркерів.
ПОДАЮЧА ТРУБКА – деталь
маркера, що служить для
кріплення на ній фідера і подачі куль з нього в зарядну камеру.
ПІДКАТ – в сучасній
спортивній грі спосіб підходу до укриття на швидкості, коли у фінальній фазі
руху гравець рухається за інерцією, ковзаючи на животі або на боку.
ПОЛІРОВКА ДУЛА –
згладжування внутрішньої поверхні дула, зменшує тертя при вильоті кулі.
ПОВЗУН – гравець, що скритно
переміщається по майданчику в партері, особливо небезпечний в низьких
чагарниках. Він же – «злобний карлик» або «гоблін».
ЗАПОБІЖНИЙ ДИСК (МЕМБРАНА)
– на балонах, вибивається у випадку, якщо тиск в балоні при зарядці або нагріванні
став вищим допустимого.
ПРИЦІЛЬНА ПЛАНКА –
місце, на яке можна кріпити приціл. Часто виконується у вигляді трапецієподібного
в перетині «ластівчиного хвоста».
ПОДОВЖНЯ КОМПОНОВКА -
розташування болта і штовхача, при якому вони знаходяться на одній осі зі дулом,
один позаду іншого.
ПРОПУСКНА ЗДАТНІСТЬ –
важлива характеристика регуляторів і клапанів, об'єм газу, що пропускається в
одиницю часу. Від загальної пропускної спроможності системи залежить темп і
стабільність стрілянини маркера.
ПРУЖИНА КЛАПАНА –
замикає і утримує клапан після випуску порції газу.
ПРЯМЕ ЗАРЯДЖАННЯ –
подача кулі безпосередньо в дуло або в однакову із дулом за діаметром зарядну
камеру. При цьому в процесі заряджання з шляху кулі усуваються всі кутові
переходи і перепади діаметрів.
ПРЯМА ПОДАЧА –
вертикальна установка подаючої трубки, при цьому кулі падають в маркер
вертикально вниз і безперервно під дією сили тяжіння.
ПСІ – абревіатура
для одиниці тиску «фунт на квадратний дюйм», стандартна одиниця для вимірювання
тиску в пейнтболе, рівний
0,071 кГ/см2.
КУЛЕМЕТНА ЧЕРГА – відбувається
при недостатньому тиску в системі, в результаті ударник не відходить назад повністю
і не зводиться. Оскільки ударник не доходить до задньої точки, то він не
фіксується («не ставиться на шептало») і тут же починає новий рух вперед і так
до повної розрядки газової системи. Через характерний звук, в народі говорять,
що маркер «запердів», що дав
кулеметну чергу.
ПУШПІН (push-pin) –
збірний кріпильний швидкоз’ємний елемент, звичайно фіксує болт.
РОЗБІЖКА –
початкова фаза спортивної гри в пейнтбол,
коли після стартового сигналу судді гравці прагнуть щонайшвидше зайняти свої
позиції.
РАМА (drop forward) –
елемент кріплення балона, служить для винесення його вперед і створення тим
самим компактнішої системи «маркер-балон».
РОЗКОЛ – небажане
руйнування кулі до того, як віна покине маркер. Найнеприємніший розкол – у
фідері, коли одна куля, що розкололася, в змозі зіпсувати весь заряд.
РОЗШИРЮВАЛЬНА КАМЕРА –
призначена для розширення СО2 перед впусканням в клапанну систему, оберігає від
зайвого охолоджування і попадання в маркер зрідженого СО2.
РЕГУЛЮЮЧИЙ ІНСТРУМЕНТ спеціальний
виріб, призначений для регулювання швидкості.
РЕГУЛЯТОР – елемент
газової системи, який служить для регульованої зміни (тобто пониження) тиску. Вживаються
для регулювання швидкості, зведення або загального тиску в системі. Один з
типів регулятора - палмер.
РЕДУКТОР – елемент для
газопровідних систем, який служить для зміни тиску.
Регульований редуктор
- див. Регулятор.
РЕСІВЕР – а) корпус
маркера, його основа, усередині якого звичайно поміщаються болт і штовхач.
Патрубок подачі також часто є частиною ресівера; б) жаргонне найменування аквалангічного
балона, що вживається для приймання стислого повітря від компресора і подальшої
заправки повітряних балонів маркерів.
РУКОЯТКА В ЗБОРІ -
звичайно складається з власне рукоятки, щічок, спускового гачка і клямки.
СО2 – хімічне
позначення двоокису вуглецю, відомішої як вуглекислий газ або вуглекислота. Ми
використовуємо рідкий вуглекислий газ і скорочуємо до "СО2" тому, що
нам лінь кожного разу говорити «двоокис вуглецю».
СВЕРЛІННЯ ДУЛА –
розташування отворів уздовж каналу дула по прямих або гвинтових лініях.
СТИСЛЕ ПОВІТРЯ – самий
безпроблемний газ в пейнтболі, виробляється
компресором, зберігається в різного роду повітряних балонах під тиском до 3000 псі.
СИФОН – балон, який
спроектований так, що подає в маркер зріджений СО2.
СКЛАДАНИЙ ПРИКЛАД –
приклад, який може складатися для зберігання і транспортування.
СКУБА – вид
заправної станції для заправки повітряних балонів від ресівера.
СОЛЕНОЇД – а)
управляючий електромагніт шептала; б) електромагнітний клапан, що розподіляє
потоки в газовій системі.
СПАЙДЕР-КЛОН –
конструктивна схема маркерів з паралельною компоновкою. Схема вперше широко розповсюдилася
з маркером «Спайдер», виявилася вельми вдалою і технологічною і стала
застосовуватися для маркерів особистого і прокатного класу практично всіма
компаніями-виробниками.
СПУСКОВИЙ ГАЧОК – ну,
це ви самі знаєте :).
СТАЛЕВИЙ ШЛАНГ –
звичайно так називають тефлоновий газовий шланг з оплетенням з неіржавіючої
сталі.
СТАКАН – основний
інвентар пейнтболіста,
насадка на подаючу трубку для збільшення її висоти.
СТОПОР ПОДАЧІ – деталь
пауерфіда, в закритому положенні
перешкоджає попаданню куль в приймальний отвір маркера, у відкритому – служить
відбивачем, що направляє кулі в приймальний отвір.
ЗТРАВЛЮВАННЯ – скидання
газу з балона або маркера без пострілу.
СЦЕНАРІЙ – вісь ВСІ, для якого часто використовують
реальні події або відомі фільми. Чим цікавіший і закрученніший сценарій – тим
цікавіше і ВСІ.
ТЕЛЕСКОПІЧНИЙ ПРИКЛАД –
приклад з регулюванням для підгонки до гравців з різною довжиною рук.
ТЕМП СТРІЛЯНИНИ (ROF)
– кількість пострілів, яку маркер технічно може зробити за одну секунду.
ТЕРМОСКЛО – см.
«подвійне скло».
ТЕФЛОНОВА СТРІЧКА – біла
стрічка, що використовується для кращої ізоляції з'єднань газової системи.
ТАЙМІНГ (timing) –
сукупність тимчасових інтервалів різних процесів, що відбуваються в маркері при
пострілі. Від точної установки (в мілісекундах) і діапазонів перекриття
елементів таймінга залежить темп стрілянини, економічність і загальна
ефективність маркера.
ТРУБЧАСТИЙ ФІДЕР – вид
магазина для кульок, в якому вони розташовуються один за одним.
ТУБА – пластиковий
контейнер з кришкою на 100-150 кульок. Звичайно переноситься в ХАРНЕССі.
ТУНЕЛЬНИЙ ЗІР – фіксація
погляду гравцем у вузькій смузі перед собою, без бачення що відбувається по
сторонах і за спиною.
ТУРНАМЕНТ КАП (tournament
cup) – насадка, що блокує регулятор швидкості. Застосування обумовлене, в основному,
турнірними правилами.
УДАРНИК (ШТОВХАЧ) –
деталь механізму маркера, відкриваюча клапан при русі вперед, іноді іменується
"нижнім болтом".
КУТОВИЙ КЛЮЧ -
шестигранний ключ для регулювання швидкості і розбирання багатьох моделей
маркерів.
ФІДЕР – ємність для
куль, що знаходиться над дулом маркера, іноді називається лоадером, іноді – хопером, буває на 50, або
200 куль, з електромішалкою або без.
ФІДЕР З МІШАЛКОЮ має
вбудований електромоторчик і інфрачервоний датчик знаходження кульки в подачі.
Якщо кулі у фідері заклинюють і не подаються, то спрацьовує датчик і мішалка
«струшує» вміст фідера.
ФІЛЬТР – елемент,
перешкоджаючий попаданню бруду всередину системи і руйнуванню прокладок.
ПРАПОРОНОСЕЦЬ –
гравець, що володіє прапором (у спортивній грі).
ФОСТЕР – тип з'єднання
з кульковим замиканням, дозволяє швидко під'єднувати і від'єднувати газові
шланги.
ФПС – абревіатура
«фут в секунду», основна одиниця вимірювання швидкості кулі. 1 фпс приблизно
рівний 0.3 метри в секунду.
ФРІК – дуло, що
складається з розгінної частини із змінними вставками, що калібруються, і
змінними направляючими частинами
різної довжини.
ХАРНЕСС (harness) – ношений на поясі
обвіс з осередками для 3-15 туб та/або балона.
ХОПЕР – див. ФІДЕР.
ЦІВКА – накладка в
передній частині зброї, призначена для його утримання другою рукою.
ШАЙТАН-ТРУБА - пейнтбольний гранатомет. Представляє
з себе балон з вуглекислотою, ручний клапан і змінні насадки-заряди -
пластикові дула діаметром 5см, в які запижовані 30-40 кульок. Переноситься в
спеціальному ранці, призначений для поразки бронетехніки.
ШЕПТАЛО – в більшості
напівавтоматів це деталь, захоплююча ударник при зворотному ході і утримуюча
його до наступного натискання на спусковий гачок.
ШОМПОЛ ДУЛЬНИЙ –
будь-який шомпол, який вставляється в дуло і витягується назад, звичайно –
жорсткий стрижень з гумовим диском і протиранням.
ШОМПОЛ КРІЗНИЙ –
шомпол, який протягається через дуло і казенну частину маркера наскрізь,
звичайно – нанизані на трос гумові диски.
ШТИФТ – кріпильна безрізьбова деталь маркера,
вибивається або виймається при розбиранні.
ШТОК КЛАПАНА – при
натисненні на нього клапан відмикається і відбувається скидання тиску.
ЩІЧКИ – встановлюється
на рукоятку для більшого комфорту. Бувають гумові, дерев'яні, ортопедичні і
т.д.
ЕФЕКТИВНІСТЬ – загальна
оцінка роботи маркера в плані економічності, надійності, далекобійності,
купчастості, мінімальної кількості розколів і т.п.
ЕКОНОМІЧНІСТЬ –
розраховується залежно від кількості пострілів, який той або інший маркер може зробити
на однаковій кількості газу. Відповідає показнику «N літрів на 100 кілометрів»
в автомобілях.
ЕЛЕКТРОНІКА – див.
«Маркер електронний.
|