АЗОТ – один з газів, що вживаються нами як робоче тіло під тиском до 3000 псі. Основна відмінність при заправці від СО2 у тому, що кількість азоту вимірюється по тиску, а рідка вуглекислота міряється на вагу. АНТИСИФОН – тип балона для вуглекислоти, з якого вона поступає тільки у вигляді газу.
БАЛОН – ємкість для зрідженої вуглекислоти або для стислого газу, основне джерело енергії для роботи маркера. Бувають транспортні (40-літрові, ресівери) - для зберігання газу і маркерні - прикріплювані безпосередньо до маркера, заправляються з транспортних.
БАТТПЛЕЙТ(butt-plate) – пластикова насадка на балон, вкручений в ГА, перетворює балон на приклад.
НЕСКІНЧЕННА ГРА – один з сценаріїв ігор без обмеження за часом, при якому уражені гравці знов вступають в гру після відбування за межами поля обумовленого часу.
БЛОКУВАННЯ ДРУГОЇ КУЛІ – пристрій, який дозволяє подавати з фідера в дуло тільки по одній кулі.
БОБРОВИЙ ХВІСТ (beaver tail) – пристрій для установки на казенну частину Автококера, істотно утрудняє регулювання швидкості, вживається в турнірних іграх.
БОЛОН – самець болонки. Часто плутають з БАЛОНОМ.
БОЛТ – поршень, який штовхає кулю в зарядну камеру або в дуло.
БОЛТ ВЕНТУРІ – тип болта, подаючий газ рівномірно на всю поверхню кулі.
ВЕЛИКА СЦЕНАРНА ГРА – найвеселіший захід в пейнтболі, коли воюють одночасно декілька сотень гравців на великому просторі протягом декількох годин, іноді до двох днів. На відміну від звичних ігор, метою учасників ВСІ є не поразка всіх супротивників, а виконання наперед обумовлених завдань, «місій» – наприклад, «звільнення заручників», «захоплення нафтосховища» і т.п. Уражені гравці – учасники ВСІ – повертаються в гру після відбування 10-20 хвилин в спеціальних зонах.
ВЕЛИКІ ПЕЙНТБОЛЬНІ МАНЕВРИ™ – найкрупніша ВСІ, головне пейнтбольне свято в році.
БОЧКА – типове надувне укриття у вигляді горизонтального або вертикального циліндра.
ВД – внутрішній діаметр дула, на сучасних спортивних дулах із змінними калібруючими вставками може підбиратися під той або інший тип куль.
ВЕРХНІЙ ВИКИД – газ, який викидається при пострілі не в дуло, а в подачу куль, часто перешкоджає правильній подачі куль або веде до розколів в лоадері. Усувається свердленням в трубці подачі отвору для скидання газу, якщо неможливе регулювання.
ВЕНТИЛЯТОР електричний, з мікромотором, встановлюється на маску для поліпшення циркуляції повітря і боротьби із запотіванням.
УЗЯТИ В КУТ – спосіб дій двох гравців проти одного, при якому вони переміщаються так, щоб створений ними кут з вершиною на гравці, що атакується, був якомога більше (бажано від 49,86 до 119,27 градусів). Гравець, що при цьому атакується, вимушений захищати себе з двох сторін.
ВСТАВКА – плівка для запобігання запотівання або тонування масок.
ВХІДНИЙ РЕГУЛЯТОР (in-line regulator) – знаходиться між балоном з газом і маркером, регулює тиск перед впусканням газу в маркер.
ВИНЕСЕННЯ – див. рама.
ГА – абревіатура «газовий адаптер» – компонент маркера, до якого приєднується балон з газом або газовий шланг. Нижній або задній адаптери – типи ГА.
ГАЗОВА ЛІНІЯ – шлях руху газу з балона в маркер. Включає редуктори (регулятори), шланги, замикаючі пристрої і т.д.
ГАЗОВА СИСТЕМА – загальне найменування для пневматичної частини маркера. Включає клапани (в т.ч. соленоїди), поршні, редуктори, газопровідні канали. Буває різноманітних конструкцій.
ГАЗОВИЙ ШЛАНГ – шланг для подачі стислого газу між компонентами системи.
ГАЗОПРОВІДНИЙ ПРИКЛАД – вкручується в нижній або задній адаптер і під'єднується до балона. Газ потрапляє в ГА через внутрішню порожнину прикладу.
ГІДРОТЕСТ – процедура випробування балона на розрахунковий тиск, по нормах техніки безпеки раз в 3-5 років, залежно від типу балона.
ОКО – оптичний або інший датчик, встановлюваний в камері електронних маркерів, блокує стрілянину, якщо куля не подана в камеру і тим самим різко знижує розколи куль.
ГОЛОВНА ПРУЖИНА – пружина, що приводить в рух ударник.
ПОДВІЙНА ДІЯ – механізм спуску, в якому натиснення на скобу виробляє і зведення і постріл.
ПОДВІЙНЕ СКЛО – скло для масок, що складається з двох шарів і повітряного прошарку між ними, знижує запотівання.
ДЕЛРІН – пластик з низьким коефіцієнтом тертя і безпрокладочні болти з такого пластику.
ДЖЕРСІ – верхня частина спортивної уніформи пейнтболіста, ігрова сорочка з легкої тканини (хб або синтетики), часто зі вставками сітки для кращої вентиляції.
ЗАДНІЙ АДАПТЕР – пристрій для приєднання балона або шланга, звичайно є закінченням казенної частини корпусу (ресівера) маркера.
ЗАЛІВАЛОВО – часта і концентрована стрілянина з високою витратою куль, найчастіше застосовується для прикриття своїх і придушення чужих гравців.
ЗАЛИВКА – попадання рідкої вуглекислоти в маркер ДО її перетворення в газ.
ЗАПРАВНА СТАНЦІЯ – пристрій з клапанами, шлангами, адаптерами і т.п. для наповнення балонів газом з великих резервуарів.
ЗАМИКАННЯ СИСТЕМА – запобігає «подвійному взводу» на помпових маркерах. Із зброї з системою замикання спершу необхідно вистрілити і тільки потім можливо перекрутити помпу.
ЗАПОТІВАННЯ – поява «роси» в результаті неправильного дихання, високої вогкості або недостатньої вентиляції на внутрішній стороні скла маски, різко знижує видимість. Дуже часто відбувається у осіб, що випили пиво перед грою.
ЗАСПИННИК – газовий балон, який не кріпиться на маркер, а переноситься звичайно за спиною гравця і сполучений із зброєю шлангом.
Той, що ЗЕНКУЄ – конічне розширення виходу отвору, для полегшення установки вставок або кріплення.
ЗМІЯ – типове надувне укриття у вигляді низької довгої труби з вигинами. Звичайно розташовується близько до довгого краю поля і уздовж нього, дає відмінні шанси «повзунам» на скритне просування вперед.
ГОЛКА – в маркерах, що працюють на 12ти грамових балончиках СО2, призначена для проколювання мембрани балончика і впускання газу в зброю.
ІНЛАЙН, инлайн-регулятор - редуктор другого ступеня в газовій системі маркера, знаходиться звичайно в "газовій лінії" (см) після балонного редуктора але перед редуктором взводу. Регулює вхідний потік, який потім поступає на перепускні клапани і редуктор (регулятор) взводу, якщо він є в конструкції.
КИСЛОТА – жаргонне найменування вуглекислого газу.
КИСЛОТНИК – гравець, озброєний маркером на вуглекислому газі.
КИШКИ – жаргонне найменування начинки маркера, найчастіше – клапани, газопровідні трубки і інші елементи, пов'язані з пропуском і розподілом газу.
КОРОМИСЛО – елемент спускового механізму маркера, звичайно передаючий зусилля від спускового гачка на шептало.
КЛАПАН-ПЕРЕМИКАЧ – клапан, що перекриває подачу газу з балона.
КОЛІНО – перехідник між лоадером і приймальним патрубком маркера.
КОЛІНО ПРОЗОРЕ – перехідник між лоадером і приймальним патрубком маркера, виконаний з прозорої пластмаси, що дозволяє гравцю бачити і контролювати процес подачі куль.
КОВПАЧОК – пластикова кришка, що закриває клапан балона і оберігає його від пошкоджень при зберіганні/транспортуванні.
КОМПРЕСОР – бензинова або електрична установка для виробництва стислого повітря, використовуються компресори, співпадаючі з аквалангічними.
КОНВЕРТ – див. «піраміда».
ЧЕРВОНА КРАПКА – електронний або коліматорний приціл, в якому місце попадання кулі позначене на мікроекрані червоною крапкою, при цьому ніякого променя на саму мішень не проектується.
ЛЕД (LED, light emission diode) - світлодіод, встановлюється на електронних маркерах для індикації спрацьовування соленоїда, режимів роботи, розрядки батарей і т.п.
ЛОКТАЙТ (ЛОКТІТ, locktite) – рідкий фіксатор різьбового з'єднання, іноді герметизатор з'єднання. Наноситься на різьблення до збірки і твердне протягом декількох годин або днів, залежно від марки.
ЛОАДЕР – див. фідер.
ЛСД (LCD, liquid crystal display) – рідкокристалічний дисплей, встановлюється на електронних маркерах і служить для виводу різної ігрової (таймер, лічильник куль, іноді тиск) і настроювальної (темп стрілянини, затримки, сигнали) інформації.
МАНОМЕТР – вимірник тиску газу, встановлюється на балони повітряних систем або на спортивні маркери.
МАРКЕР – конструктивно схожий із зброєю пневматичний пристрій для метання желатинових куль з фарбою. Бувають помпові, напівавтоматичні і автоматичні.
МАРКЕР ЕЛЕКТРОННИЙ – тип сучасного маркера, в якому управління частиною або всіма внутрішніми процесами здійснюється процесором, платою, електромагнітами і соленоїдами. Бувають двох основних типів а) маркер з електронним спуском, б) маркер з електронним спуском і електронним клапаном.
МАСКА – захист для очей, обличчя і голови, лінзи в окулярах маски спеціально розроблені для пейнтболу. У жодному випадку не можна застосовувати окуляри і маски іншого призначення – це може привести до травм!
МІКРІК – мікроелектронний перемикач, звичайно вживається для маркерів з електронним спуском. Буває різних типів – оптичний, контактний і т.п.
МІКРОЛАЙН – комплект з міцних пластикових шлангів і кутників до них з цанговим затиском, одна з основних конструктивних схем передачі газу від балона до вхідного регулятора.
МОРКВИНА – типове надувне укриття у вигляді горизонтального або вертикального конуса.
НАКЛАДКА – не те, що подумали, а деталь, декоративна або закриваюча робочі елементи маркера.
НАРІЗКА – обробка внутрішньої поверхні дула прямими або спіральними канавками.
Неіржавіюча СТАЛЬ – сталь з низьким коефіцієнтом поверхневого тертя для виготовлення якісних деталей маркерів.
НЕПРЯМЕ ЗАРЯДЖАННЯ – подача кулі в зарядну камеру діаметром більше, ніж канал дула, звідки куля повинна бути дослана в дуло.
НИЖНІЙ АДАПТЕР – адаптер для підключення джерела газу, що знаходиться під рукояткою маркера.
НИЖНІЙ ВИСУНУТИЙ АДАПТЕР – те ж, але між балоном і рукояткою ставиться рама (drop forward) і балон зміщується вперед.
О-РІНГ (о-ring) – кільцева прокладка (у формі букви О) з поліуретану, тефлону і т.п. матеріалів, вживається для герметизації різних частин маркера.
ОБМЕРЗАННЯ БАЛОНУ – при швидкому падінні тиску вуглекислого газу в результаті частої стрілянини, витоку або зтравлювання, балон переохолоджується і покривається інеєм.
ОБ'ЄМ ПЕРЕЗАРЯДКИ – об'єм газу, що витрачається в напівавтоматичних маркерах на перезаряджання. Якщо зброя функціонує при ОП меншому за той, що вимагається, то маркер не зводиться, пострілу не відбувається, а в дуло продовжують поступати кулі, заповнюючи його до кінця.
ОПРАВА ШВИДКОГО ЗАРЯДЖАННЯ – в маркерах, що працюють на 12ти грамових балончиках, дозволяє виймати і заряджати балончики двома-трьома поворотами гайки.
ОХОЛОДЖУВАННЯ БАЛОНА – навмисне швидке зтравлювання вуглекислоти з балону для пониження його температури перед зарядкою.
ПАРАЛЕЛЬНА КОМПОНОВКА – розташування болта і штовхача, при якому болт знаходиться на одній осі із дулом над штовхачем і клапанною системою.
ПАУЕРФІД (powerfeed) – пристрій бічної подачі куль з перекривачем. Запобігає верхньому викиду кулі.
ПЕРЕОХОЛОДЖЕННЯ – при частій стрілянині з маркерів на вуглекислому газі відбувається обмерзання, при якому різко падає швидкість вильоту кулі або маркер неправильно функціонує.
ПІРАМІДА – типове надувне укриття у вигляді тетрайдера. Як правило – найкрупніше укриття, встановлюється ближче до центру поля.
ПОВОРОТНИЙ УТРИМУВАЧ – для повороту балона на 90 градусів (під ліву або праву руку).
ПОВОРОТНИЙ БОЛТ – використовується для регулювання швидкості в деяких моделях маркерів.
ПОДАЮЧА ТРУБКА – деталь маркера, що служить для кріплення на ній фідера і подачі куль з нього в зарядну камеру.
ПІДКАТ – в сучасній спортивній грі спосіб підходу до укриття на швидкості, коли у фінальній фазі руху гравець рухається за інерцією, ковзаючи на животі або на боку.
ПОЛІРОВКА ДУЛА – згладжування внутрішньої поверхні дула, зменшує тертя при вильоті кулі.
ПОВЗУН – гравець, що скритно переміщається по майданчику в партері, особливо небезпечний в низьких чагарниках. Він же – «злобний карлик» або «гоблін».
ЗАПОБІЖНИЙ ДИСК (МЕМБРАНА) – на балонах, вибивається у випадку, якщо тиск в балоні при зарядці або нагріванні став вищим допустимого.
ПРИЦІЛЬНА ПЛАНКА – місце, на яке можна кріпити приціл. Часто виконується у вигляді трапецієподібного в перетині «ластівчиного хвоста».
ПОДОВЖНЯ КОМПОНОВКА - розташування болта і штовхача, при якому вони знаходяться на одній осі зі дулом, один позаду іншого.
ПРОПУСКНА ЗДАТНІСТЬ – важлива характеристика регуляторів і клапанів, об'єм газу, що пропускається в одиницю часу. Від загальної пропускної спроможності системи залежить темп і стабільність стрілянини маркера.
ПРУЖИНА КЛАПАНА – замикає і утримує клапан після випуску порції газу.
ПРЯМЕ ЗАРЯДЖАННЯ – подача кулі безпосередньо в дуло або в однакову із дулом за діаметром зарядну камеру. При цьому в процесі заряджання з шляху кулі усуваються всі кутові переходи і перепади діаметрів.
ПРЯМА ПОДАЧА – вертикальна установка подаючої трубки, при цьому кулі падають в маркер вертикально вниз і безперервно під дією сили тяжіння.
ПСІ – абревіатура для одиниці тиску «фунт на квадратний дюйм», стандартна одиниця для вимірювання тиску в пейнтболе, рівний 0,071 кГ/см2.
КУЛЕМЕТНА ЧЕРГА – відбувається при недостатньому тиску в системі, в результаті ударник не відходить назад повністю і не зводиться. Оскільки ударник не доходить до задньої точки, то він не фіксується («не ставиться на шептало») і тут же починає новий рух вперед і так до повної розрядки газової системи. Через характерний звук, в народі говорять, що маркер «запердів», що дав кулеметну чергу.
ПУШПІН (push-pin) – збірний кріпильний швидкоз’ємний елемент, звичайно фіксує болт.
РОЗБІЖКА – початкова фаза спортивної гри в пейнтбол, коли після стартового сигналу судді гравці прагнуть щонайшвидше зайняти свої позиції.
РАМА (drop forward) – елемент кріплення балона, служить для винесення його вперед і створення тим самим компактнішої системи «маркер-балон».
РОЗКОЛ – небажане руйнування кулі до того, як віна покине маркер. Найнеприємніший розкол – у фідері, коли одна куля, що розкололася, в змозі зіпсувати весь заряд.
РОЗШИРЮВАЛЬНА КАМЕРА – призначена для розширення СО2 перед впусканням в клапанну систему, оберігає від зайвого охолоджування і попадання в маркер зрідженого СО2.
РЕГУЛЮЮЧИЙ ІНСТРУМЕНТ спеціальний виріб, призначений для регулювання швидкості.
РЕГУЛЯТОР – елемент газової системи, який служить для регульованої зміни (тобто пониження) тиску. Вживаються для регулювання швидкості, зведення або загального тиску в системі. Один з типів регулятора - палмер.
РЕДУКТОР – елемент для газопровідних систем, який служить для зміни тиску.
РЕГУЛЬОВАНИЙ РЕДУКТОР - див. Регулятор.
РЕСІВЕР – а) корпус маркера, його основа, усередині якого звичайно поміщаються болт і штовхач. Патрубок подачі також часто є частиною ресівера; б) жаргонне найменування аквалангічного балона, що вживається для приймання стислого повітря від компресора і подальшої заправки повітряних балонів маркерів.
РУКОЯТКА В ЗБОРІ - звичайно складається з власне рукоятки, щічок, спускового гачка і клямки.
СО2 – хімічне позначення двоокису вуглецю, відомішої як вуглекислий газ або вуглекислота. Ми використовуємо рідкий вуглекислий газ і скорочуємо до "СО2" тому, що нам лінь кожного разу говорити «двоокис вуглецю».
СВЕРЛІННЯ ДУЛА – розташування отворів уздовж каналу дула по прямих або гвинтових лініях.
СТИСЛЕ ПОВІТРЯ – самий безпроблемний газ в пейнтболі, виробляється компресором, зберігається в різного роду повітряних балонах під тиском до 3000 псі.
СИФОН – балон, який спроектований так, що подає в маркер зріджений СО2.
СКЛАДАНИЙ ПРИКЛАД – приклад, який може складатися для зберігання і транспортування.
СКУБА – вид заправної станції для заправки повітряних балонів від ресівера.
СОЛЕНОЇД – а) управляючий електромагніт шептала; б) електромагнітний клапан, що розподіляє потоки в газовій системі.
СПАЙДЕР-КЛОН – конструктивна схема маркерів з паралельною компоновкою. Схема вперше широко розповсюдилася з маркером «Спайдер», виявилася вельми вдалою і технологічною і стала застосовуватися для маркерів особистого і прокатного класу практично всіма компаніями-виробниками.
СПУСКОВИЙ ГАЧОК – ну, це ви самі знаєте :).
СТАЛЕВИЙ ШЛАНГ – звичайно так називають тефлоновий газовий шланг з оплетенням з неіржавіючої сталі.
СТАКАН – основний інвентар пейнтболіста, насадка на подаючу трубку для збільшення її висоти.
СТОПОР ПОДАЧІ – деталь пауерфіда, в закритому положенні перешкоджає попаданню куль в приймальний отвір маркера, у відкритому – служить відбивачем, що направляє кулі в приймальний отвір.
ЗТРАВЛЮВАННЯ – скидання газу з балона або маркера без пострілу.
СЦЕНАРІЙ – вісь ВСІ, для якого часто використовують реальні події або відомі фільми. Чим цікавіший і закрученніший сценарій – тим цікавіше і ВСІ.
ТЕЛЕСКОПІЧНИЙ ПРИКЛАД – приклад з регулюванням для підгонки до гравців з різною довжиною рук.
ТЕМП СТРІЛЯНИНИ (ROF) – кількість пострілів, яку маркер технічно може зробити за одну секунду.
ТЕРМОСКЛО – см. «подвійне скло».
ТЕФЛОНОВА СТРІЧКА – біла стрічка, що використовується для кращої ізоляції з'єднань газової системи.
ТАЙМІНГ (timing) – сукупність тимчасових інтервалів різних процесів, що відбуваються в маркері при пострілі. Від точної установки (в мілісекундах) і діапазонів перекриття елементів таймінга залежить темп стрілянини, економічність і загальна ефективність маркера.
ТРУБЧАСТИЙ ФІДЕР – вид магазина для кульок, в якому вони розташовуються один за одним.
ТУБА – пластиковий контейнер з кришкою на 100-150 кульок. Звичайно переноситься в ХАРНЕССі.
ТУНЕЛЬНИЙ ЗІР – фіксація погляду гравцем у вузькій смузі перед собою, без бачення що відбувається по сторонах і за спиною.
ТУРНАМЕНТ КАП (tournament cup) – насадка, що блокує регулятор швидкості. Застосування обумовлене, в основному, турнірними правилами.
УДАРНИК (ШТОВХАЧ) – деталь механізму маркера, відкриваюча клапан при русі вперед, іноді іменується "нижнім болтом".
КУТОВИЙ КЛЮЧ - шестигранний ключ для регулювання швидкості і розбирання багатьох моделей маркерів.
ФІДЕР – ємність для куль, що знаходиться над дулом маркера, іноді називається лоадером, іноді – хопером, буває на 50, або 200 куль, з електромішалкою або без.
ФІДЕР З МІШАЛКОЮ має вбудований електромоторчик і інфрачервоний датчик знаходження кульки в подачі. Якщо кулі у фідері заклинюють і не подаються, то спрацьовує датчик і мішалка «струшує» вміст фідера.
ФІЛЬТР – елемент, перешкоджаючий попаданню бруду всередину системи і руйнуванню прокладок.
ПРАПОРОНОСЕЦЬ – гравець, що володіє прапором (у спортивній грі).
ФОСТЕР – тип з'єднання з кульковим замиканням, дозволяє швидко під'єднувати і від'єднувати газові шланги.
ФПС – абревіатура «фут в секунду», основна одиниця вимірювання швидкості кулі. 1 фпс приблизно рівний 0.3 метри в секунду.
ФРІК – дуло, що складається з розгінної частини із змінними вставками, що калібруються, і
змінними направляючими частинами різної довжини.
ХАРНЕСС (harness) – ношений на поясі обвіс з осередками для 3-15 туб та/або балона.
ХОПЕР – див. ФІДЕР.
ЦІВКА – накладка в передній частині зброї, призначена для його утримання другою рукою.
ШАЙТАН-ТРУБА - пейнтбольний гранатомет. Представляє з себе балон з вуглекислотою, ручний клапан і змінні насадки-заряди - пластикові дула діаметром 5см, в які запижовані 30-40 кульок. Переноситься в спеціальному ранці, призначений для поразки бронетехніки.
ШЕПТАЛО – в більшості напівавтоматів це деталь, захоплююча ударник при зворотному ході і утримуюча його до наступного натискання на спусковий гачок.
ШОМПОЛ ДУЛЬНИЙ – будь-який шомпол, який вставляється в дуло і витягується назад, звичайно – жорсткий стрижень з гумовим диском і протиранням.
ШОМПОЛ КРІЗНИЙ – шомпол, який протягається через дуло і казенну частину маркера наскрізь, звичайно – нанизані на трос гумові диски.
ШТИФТ – кріпильна безрізьбова деталь маркера, вибивається або виймається при розбиранні.
ШТОК КЛАПАНА – при натисненні на нього клапан відмикається і відбувається скидання тиску.
ЩІЧКИ – встановлюється на рукоятку для більшого комфорту. Бувають гумові, дерев'яні, ортопедичні і т.д.
ЕФЕКТИВНІСТЬ – загальна оцінка роботи маркера в плані економічності, надійності, далекобійності, купчастості, мінімальної кількості розколів і т.п.
ЕКОНОМІЧНІСТЬ – розраховується залежно від кількості пострілів, який той або інший маркер може зробити на однаковій кількості газу. Відповідає показнику «N літрів на 100 кілометрів» в автомобілях.
ЕЛЕКТРОНІКА – див. «Маркер електронний.